Friday, August 14, 2009

H1N1: Lima lagi kematian dilaporkan (56 kes)

KUALA LUMPUR: Lima lagi kematian akibat Influenza A (H1N1) termasuk dua bayi berusia dua bulan, dilaporkan sehingga jam 8 pagi tadi, menjadikan keseluruhan 56 kes.

Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Mohd Ismail Merican, berkata kes lain membabitkan seorang wanita berumur 49 tahun yang obes serta mengalami diabetes dan tuberkulosis.

Katanya, dua lagi kes kematian pula membabitkan seorang lelaki berumur 57 tahun yang mengalami diabetes dan seorang lelaki berusia 19 tahun.

"Jumlah kematian telah membabitkan bilangan yang tinggi iaitu 56 kes. Saya ingin memaklumkan bahawa majoriti kematian ini mempunyai faktor penyumbang kematian seperti risiko kesihatan sebanyak 70 peratus.

"Sebanyak 40 peratus pula didapati mempunyai faktor kelewatan mendapat rawatan awal manakala 13 peratus kematian didapati ada unsur kelewatan pengesanan oleh pengamal perubatan," katanya dalam kenyataan media hari ini.

Dr Mohd Ismail berkata, terdapat seramai 72 pesakit H1N1 sedang dirawat di wad dan 2lagi dirawat di ICU.

Katanya, daripada 27 kes yang berada di Unit Rawatan Rapi, 18 daripada mereka mempunyai faktor risiko iaitu penyakit kronik (10), obesiti (4), kanak-kanak (2), hamil (1) dan selepas bersalin (1).

-BH Online-

**********************

Masyarakat Malaysia dinasihatkan supaya mempertingkatkan kesedaran dalam menangani gejala wabak H1N1. Kenali simptom-simptom penyakit ini dan amalkan kebersihan diri. Sentiasa memakai topeng muka dan hidung ketika berada di luar rumah dan elakkan mengunjungi kawasan-kawasan yang sesak dengan orang ramai.

Golongan yang berisiko diminta untuk lebih berhati-hati dengan menitikberatkan kesihatan diri.

Jumlah kematian akibat Influenza A H1N1 (selesema babi) ini semakin meningkat, begitu juga kes yang masih dirawat. Sangat membimbangkan. Sama-samalah kita berdoa agar gejala ini akan segera berakhir dan semua pesakit ini cepat sembuh untuk terus menjalani kehidupan yang sihat sejahtera.

1 comment:

Dadan Sujana Kusumah said...

Virus H1N1 merupakan wabah flu yang ditularkan melalui unggas untuk itu diperlukan sosialisasi bagaimana cara untuk mencegah penularan virus tersebut.Terimakasih
rental mobil bandung