Thursday, August 6, 2009

Korban H1N1 menjadi 13 orang


KUALA LUMPUR - Bilangan kes kematian akibat wabak selesema babi atau H1N1 terus bertambah dengan empat lagi mangsa menjadi korban menjadikan jumlah mangsa setakat ini 13 orang.

Dua mangsa dilaporkan meninggal dunia di Hospital Melaka membabitkan seorang remaja berusia 12 tahun yang mengalami komplikasi buah pinggang manakala seorang lelaki berusia 20 tahun pula asma kronik.

Mangsa ketiga ialah seorang budak lelaki berusia enam tahun yang meninggal dunia di Hospital Batu Pahat akibat radang paru-paru.

Terbaru, Mohd Hyafiq Aiman Mohd. Saiful Afendi juga berusia enam tahun, meninggal dunia di Hospital Tengku Ampuan Afzan, Kuantan tengah hari semalam.

-Kosmo Online-

****************************

Wabak penyakit Influenza A (H1N1) ini semakin membimbangkan. Lebih menakutkan virus H1N1 ini boleh 'membunuh' dalam senyap. Pengidap selesema babi ini tidak menunjukkan tanda-tanda awal yang berpanjangan sebaliknya terus demam panas dan mengalami pelbagai kompilasi seperti kegagalan fungsi buah pinggang dan radang paru-paru.

Kerajaan kita khususnya Kementerian Kesihatan telah melakukan segala tindakan yang difikirkan perlu bagi menangani wabak penyakit ini termasuklah menyediakan vaksin yang mencukupi kepada gologan yang berisiko tinggi (pesakit asma, orang obesiti, pengidap penyakit kronik, ibu mengandung dan lain-lain).

Namun saya berpendapat kerajaan patut menutup kandang babi yang ada di seluruh Malaysia. Lakukan pemeriksaan penyakit terhadap babi-babi ini, jika ada berpenyakit hapuskan sahaja. Dahulu semasa wabak selesema burung melanda, kita mengambil pendekatan memusnahkan burung, ayam, itik. Mungkin cara yang sama patut dilakukan bagi menangani gejala ini di negara kita. Angka korban berjumlah 13 orang setakat ini begitu membuatkan hati tidak senang. Ditambah pula dengan cuaca jerebu dan tidak menentu di negara kita yang tercinta ini.

No comments: