Wednesday, September 19, 2007

SALAM RAMADHAN

Salam Ramadhan 1428 Hijrah. Bersyukur kita ke hadrat Ilahi kerana masih dipanjangkan usia untuk menikmati Ramadhan pada tahun ini berpuasa bersama-sama keluarga tercinta dan muslimin muslimat di seluruh dunia. Hari ini genap seminggu kita menunaikan ibadah Rukun Islam yang ketiga. Namun harus diingati makna sebenar bulan yang penuh keberkatan ini. Ramadhan bukan sekadar bulan untuk berpuasa daripada makan dan minum, menahan nafsu lapar dan dahaga tetapi Ramadhan adalah bulan untuk meningkatkan ketakwaan terhadap Allah S.W.T. Bulan Ramadhan menguji keimanan dan kesabaran setiap hamba-Nya. Ramadhan jua memberi pengertian agar kita sama-sama merasai keperitan dan kesusahan fakir miskin yang hidup dalam keadaan daif tanpa bekalan makanan yang mencukupi dan terputus-putus pula. Ibarat kasi pagi makan pagi, kais petang makan petang.

Ramadhan bukan bulan pembaziran makanan. Apa yang dilihat saban tahun, umat Islam di negara kita begitu mewah dengan pelbagai jenis makanan dan minuman yang sememangnya sungguh menyelerakan. Bazar Ramadhan tumbuh bagai cendawan selepas hujan. Demikian juga dengan promosi-promosi berbuka puasa di hotel-hotel dan restoran-restoran. Begitu menarik untuk dikunjungi. Sayugia diingatkan, bulan ini bukan bulan untuk bermegah-megah dengan ketebalan wang di poket kita. Cukuplah sekadar sahaja. Elakkan pembaziran. Bulan ini juga merupakan bulan untuk para peniaga kecil meningkatkan pendapatan. Ada juga peniaga yang membuka payung gerainya hanya pada bulan ini untuk mendapatkan pendapatan tambahan. Iya, memang tidak salah untuk mereka berniaga namun kita sebagai pembeli haruslah bijak memilih, membeli dan menahan godaan nafsu untuk membawa pulang ke rumah sebagai juadah berbuka puasa. Ini kerana kita memang tidak mampu untuk menghabiskan semua makanan pada satu malam sahaja.

Bukan itu sahaja, apabila sudah terlampau kenyang badan pula lemah dan ingin berehat kerana lelah berpuasa dan penat menjalankan tugasan di siang hari. Maka kecenderungan untuk mengerjakan ibadah seperti membaca Al-Quran dan bersembahyang Tarawikh akan berkurangan dan hanya tinggal niat ingin melaksana sahaja namun tidak tertunai apabila tiba waktunya. Bulan yang penuh mulia ini juga mengajak umat Islam agar berbuat kebaikan, banyakkan bersedekah, meninggalkan perkara-perkara mungkar seperti maksiat, mengumpat, mencaci maki dan lain-lain lagi. Walau bagaimanapun harus diingat perkara-perkara mungkar ini janganlah hanya ditinggalkan semasa bulan Ramadhan, tetapi perlu ditinggalkan juga ketika di bulan Syawal, Zulkaedah, Zulhijjah dan bulan-bulan yang seterusnya. Dengan erti kata lain selama-lamanya.

1 comment:

ibrahim yahaya said...

Sdr Adora,

Puasa - banyakkan ibadah, kurangkan juadah.