Tuesday, March 24, 2009

Nizar calon Parlimen Bukit Gantang



Gambar: Utusan Malaysia (24 Mac 2009)

************************************

Apa dah jadi dengan kesepakatan pakatan pembangkang? Nampaknya cakap-cakap atau cadangan Dato' Nik Aziz Nik Mat kini semakin dipinggirkan pakatan.

Calon yang dicadangkan oleh beliau tidak dilayan oleh pakatan pembangkang. Pakatan pembangkang telah memilih DS Nizar Jamaluddin sebagai calon Parlimen Bukit Gantang bagi menghadapi PRK P.059 pada 7 April nanti. Meskipun Nizar adalah wakil rakyat PAS namun beliau bukanlah calon yang menjadi pilihan Nik Aziz. Pencalonan Nizar adalah atas sokongan kuat PKR dan DAP.

Jelas kelihatan taring Nik Aziz kini semakin tumpul. Nik Aziz tidak lagi berjaya mempengaruhi keputusan serta perhatian sekutunya. Bukan setakat dipinggirkan parti pakatan pembangkang yang lain bahkan beliau turut mendapat tempias dalam pentadbiran PAS sendiri. Ini kerana di dalam PAS sendiri telah wujud tim atau kumpulan 'Erdogan' yang menyokong penuh perjuangan DS Anwar Ibrahim dan ada juga kumpulan yang menyokong Presiden PAS, DS Hj. Hadi Awang yang ingin bergabung satu hasrat dan satu matlamat dengan parti BN.

Kepimpinan PAS dan pakatan pembangkang khususnya semakin tidak stabil ekoran wujud pelbagai konflik dalaman dan percanggahan pendapat sesama mereka.

No comments: