Friday, May 9, 2008

Krisis Makanan Tidak Jejas Malaysia

PUTRAJAYA 8 Mei - Krisis makanan yang melanda dunia dan kesan kenaikan inflasi tidak menjejaskan Malaysia berikutan kedudukan ekonomi negara yang terus mengukuh.
Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop berkata, kerajaan telah mengambil beberapa langkah proaktif sebagai persediaan jangka panjang menghadapi cabaran tersebut.

''Faktor penyebab berlakunya inflasi didorong oleh kenaikan harga barang makanan di pasaran dunia, harga komoditi dan kenaikan kos bahan bakar yang mempunyai implikasi meluas ke atas ekonomi dan kehidupan penduduk dunia.
''Tetapi kita tidak perlu bimbang kerana kedudukan ekonomi kita sangat kukuh untuk menghadapi segala cabaran yang datang," katanya kepada pemberita selepas menghadiri Majlis Setiausaha Perbendaharaan Malaysia di sini hari ini.

Menurut Nor Mohamed, kekuatan ekonomi negara juga turut mengundang pelabur asing melabur di Malaysia ekoran keputusan RHB Capital, milik Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) menjual 25 peratus kepentingannya kepada Abu Dhabi Commercial Bank (ADCB) baru-baru ini.
Sumber: Utusan Malaysia
(Kenyataan Menteri Kewangan Kedua, Tan Sri Nor Mohamed Yakcop ini diharap sedikit sebanyak akan melegakan hati rakyat Malaysia. Kerajaan telah mengambil langkah yang sewajarnya bagi memastikan kedudukan ekonomi negara terus kukuh dan berdaya saing. Kerajaan juga turut memberi jaminan akan memastikan stok penimbal beras negara sentiasa mencukupi melalui beberapa langkah persediaan awal yang diambil termasuk menambahkan jumlah import beras terutamanya dari negara Thailand).

No comments: