Tuesday, May 12, 2009

Sidang Tergempar DUN Perak Akan Diadakan

Ahli Dewan Undangan (ADUN) Barisan Nasional Perak dijangka mengemukakan satu notis mengadakan usul tergempar Undi Tidak Percaya Terhadap Menteri Besar Perak Datuk Seri Nizar Jamaluddin kepada Speaker negeri Perak, Datuk Ganeson.

Ini akan dilakukan berikutan keputusan Mahkamah memutuskan bahawa hanya Sidang DUN Perak sahaja boleh melucut jawatan Menteri Besar negeri tersebut.

Sungguhpun perlantikan Datuk Seri Dr. Zambry Abd Kadir tidak sah, namun keputusan tersebut tidak menjejaskan sidang DUN Perak yang lalu kerana keputusan mengadakan sidang DUN bukan di bawah kuasa Menteri Besar.

Persidangan Dewan Undangan Negeri ialah di bawah kuasa Tuanku Sultan Perak. Justeru persidangan lalu yang menyaksikan penukaran Speaker DUN Perak adalah sah.

Speaker DUN Perak dari BN, Datuk Ganeson dijangka akan membawa usul tergempar yang diterimanya untuk perkenan Tuanku Sultan.

Tuanku Sultan dijangka tidak akan membubarkan DUN kecuali persidangan tergempar tersebut gagal melantik sesiapa menjadi Menteri Besar Perak yang baru.

Dipetik: http://anotherbrickinwall.blogspot.com


***********************************************

ADUN BN di Perak perlu mempercepatkan usul undi tidak percaya kepada DS Nizar sebagai MB Perak. Ini kerana hanya Sidang DUN sahaja yang dapat melucutkan jawatan DS Nizar ini.

Keputusan Mahkamah Tinggi yang memihak kepada DS Nizar sebagai MB Perak yang sah membuktikan bahawa betapa telusnya undang-undang negara tanpa campur tangan kerajaan seperti yang sering ditohmah oleh pembangkang. Inilah pegangan prinsip rukun negara yang ke-4, Kedaulatan Undang-undang.

No comments: