Wednesday, June 3, 2009

Tolong jangan pinjam duit ah long lagi



Gambar: Utusan Malaysia (3 Jun 2009)
***************************************

Tindakan ah long (lintah darat atau ceti haram) kini semakin kejam dan di luar batas kemanusiaan. Baru-baru ini salah satu kumpulan ah long telah mengurung dan merantai peminjam seumpama binatang di sebuah bilik kecil serta berdekatan tandas gara-gara peminjam gagal membayar hutang. Sungguh kasihan.

Kegiatan ceti haram ini wajar dibanteras secara habis-habisan oleh pihak berkuasa. Jika tidak dihapuskan mereka semakin lama semakin naik tocang dan seolah-olah tidak berasa gentar dengan undang-undang negara.

Tetapi apa yang dikesalkan ialah terdapat segelintir masyarakat kita yang mudah mempercayai ah long dan masih meminjam wang daripada mereka meskipun tahu akan sifat ah long seperti gangster dan mafia apabila marah hutang mereka tidak dibayar. Taukeh dan konco-konconya sanggup bertindak dengan tidak berhati perut, bukan hanya melibatkan peminjam malah kaum keluarga turut menerima tempiasnya.

Dinasihatkan kepada masyarakat Malaysia yang terdesak dengan masalah kewangan agar tidak lagi meminjam wang daripada ah long. Seboleh mungkin carilah alternatif lain yang tidak memudaratkan diri dan memberi lebih ketenangan. Sayangilah nyawa anda dan ahli keluarga tersayang.

1 comment:

ghostWRITER said...

dalam hal ni along salah, orang yang pinjam pun salah.
along salah kerana banyaknya kes jenayah dan kekejaman.
orang yang pinjam salah kerana umum sudah tahu bahan pinjaman along, knp anda nak jerat diri?

anakmuda
http://ohpolitik.blogspot.com