Wednesday, July 2, 2008

Pembangkang Buat-buat Tidak Faham

Dasar penstrukturan semula subsidi harga minyak menjadi topik hangat pihak pembangkang semasa sesi perbahasan Kajian Separuh Penggal RMK-9. Nampaknya mereka masih belum faham sebab-musabab Kerajaan mempersetujui dasar tersebut. Kononnya pengurangan subsidi minyak sebanyak RM13 bilion itu bukanlah menjimatkan tetapi hanya membuka pintu inflasi secara seluas-luasnya terhadap ekonomi negara.
Ini bermakna pembangkang tetap beranggapan bahawa Kerajaan tidak cekap dalam mengurus selia ekonomi negara dan bersalah kerana menaikkan harga minyak. Entah apa lagi mekanisme atau pendekatan yang perlu Kerajaan guna pakai atau jelaskan kepada mereka agar mereka benar-benar faham rasional dasar penstrukturan subsidi minyak ini.
Walhal Kerajaan sudah menjelaskan berkali-kali bahawasanya penjimatan daripada pengurangan subsidi minyak itu akan digunakan untuk meningkatkan sektor pengangkutan awam dan pengeluaran bahan-bahan makanan negara.
Rasa-rasanya pembangkang sengaja buat-buat tidak faham kerana sudah menjadi resam mereka untuk menghentam setiap dasar yang Kerajaan laksanakan.

No comments: