Wednesday, July 2, 2008

Tipu Daya atau Helah Anwar Ibrahim?

Penasihat PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim (DSAI) bikin gempar satu Malaysia lagi. Isu pertama, laporan kes liwat beliau terhadap pembantunya. Isu kedua, bersembunyi di Kedutaan Turki kononnya menerima ugutan bunuh.
Berhubung isu pertama, diharap pihak berkuasa dapat menyiasat dengan setelusnya apakah benar dakwaan tersebut. Kes ini merupakan kes yang sama beliau hadapi pada suatu ketika dulu di mana beliau telah didakwa di mahkamah. Kes itu juga mendapat liputan meluas media dalam dan luar negara. DSAI menjelaskan bahawa laporan kes liwat yang dibuat oleh pembantunya ini adalah kerana perbuatan jahat pihak-pihak tertentu yang ingin meruntuhkan karier politik dan nama beliau sementelah lagi beliau sudah mula mahu bertanding dalam pilihan raya. Beliau bermati-matian menyatakan bahawa beliau tidak melakukan perbuatan terkutuk tersebut sambil disokong oleh isterinya dan akan menggunakan khidmat guaman yang begitu pakar bagi membuktikan dakwaan tersebut hanyalah berunsur fitnah serta ingin mencemar imejnya.
Mengenai isu kedua pula, umum mempertikaikan apakah niat sebenar beliau bersembunyi di Kedutaan Turki itu? Kononnya beliau mendapat ancaman bunuh dan ingin mendapatkan perlindungan suaka politik. Siapakah yang ingin membunuh beliau? Adakah beliau membuat laporan polis mengenai ancaman bunuh tersebut? Mengapa beliau pergi bersembunyi di situ dan bukan di kedutaan luar yang lain? Adakah beliau mempunyai hubungan yang sangat erat dengan pemimpin Turki? Semua ini menimbulkan banyak persoalan dan tanda tanya.
Keliru jua saya apabila memikirkan perangai DSAI ini. Adakah beliau hanya ingin membuat gimik bagi meraih perhatian dan simpati masyarakat. Menteri Dalam Negeri pun sudah memberi kenyataan bahawa keselamatan beliau adalah terjamin dan tidak akan berlaku apa-apa ke atas beliau. Apalah yang berada dalam pemikirannya? Semoga semua persoalan ini akan terjawab.

No comments: