Wednesday, July 2, 2008

YB Datuk Razali, MP Kuala Terengganu Prihatin dan Ikhlas

Tahniah diucapkan kepada Kementerian Pelajaran kerana telah merangka pelbagai dasar dan program bagi memperkasakan kualiti sistem pendidikan di kawasan luar bandar sekaligus merapatkan jurang prestasi di antara sekolah-sekolah bandar dan luar bandar.
Menjawab soalan MP Balik Pulau (PKR), Timbalan Menteri Pelajaran (MP Kuala Terengganu) menjelaskan bahawa kementerian telah menjalankan kajian menyeluruh tentang masalah kebajikan, kewangan dan disiplin para pelajar khususnya di luar bandar. Tegasnya lagi, kementerian sentiasa memberi fokus khusus kepada hal-ehwal kebajikan pelajar-pelajar di kawasan berkenaan.
Antaranya ialah membangunkan infrastruktur dan infostruktur di sekolah-sekolah luar bandar, mengadakan program pemulihan, gerak tumpu dalam bidang vokasional, skim tuisyen Felda dan pelbagai bantuan lagi. Kementerian juga akan mewajibkan penempatan guru-guru baru di luar bandar. Sistem 'perfect score' yang menjadi amalan Sekolah Berasrama Penuh (SBP) juga akan diaplikasikan di sekolah-sekolah luar bandar bagi mempertingkatkan lagi kualiti pendidikan di kawasan pedalaman.
Di samping itu kebajikan para guru yang bertugas di kawasan pedalaman Sabah dan Sarawak juga tidak sesekali diabaikan di mana mereka diberi elaun khas, perlindungan insurans dan tiket pulang ke kampung secara percuma setahun sekali.

No comments: