Wednesday, April 22, 2009

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

ARAH aliran penulis buku tempatan yang lebih cenderung menghasilkan buku politik memburuk-burukkan orang tertentu wajar mendapat perhatian kita semua sebagai pengguna.

Ia mungkin sekali dapat mengisi kantung penulis terbabit dalam masa singkat tetapi mereka yang membelinya sudah tentu tidak mendapat manfaat.

Cara mengenal pasti buku-buku sedemikian agak mudah. Ia biasanya diterbitkan menjelang peristiwa yang ada kaitan dengan politik, isi kandungannya tidak berpijak pada fakta sehingga kadangkala amat jelas berunsur fitnah.

Kebimbangan Raja Muda Perak, Raja Dr. Nazrin Shah terhadap arah aliran itu amat berasas. Jika tidak dibendung, pemikiran rakyat akhirnya tidak akan ke mana!

Sedangkan, matlamat yang wajar ada pada setiap penulis ialah menyalurkan ilmu dalam apa juga bidang yang digarapkannya termasuklah politik. Ia perlu menyumbang kepada pengukuhan budaya ilmu kita.

Oleh kerana itu, kita sebagai pengguna perlulah bijak memilih buku yang sesuai untuk kita dan orang di sekeliling kita baca.

Awang – Tulis berita.

Sumber: Utusan Malaysia (22 April 2009)

No comments: