Tuesday, April 28, 2009

PRK Penanti: BN belum buat keputusan & tiada lagi pondok panas

Semalam Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menetapkan 23 Mei depan sebagai tarikh penamaan calon dan 31 Mei hari pengundian bagi Pilihan Raya Kecil DUN Penanti, Pulau Pinang.

Pengumuman ini pastinya melonjakkan rasa gembira bukan kepalang kepada pihak pembangkang kerana mereka kononnya ingin membuktikan bahawa barisan pembangkang amat disukai oleh rakyat dan digeruni parti BN. Kerusi DUN Penanti yang dikosongkan oleh bekas TKM 1 Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairudin (PKR) itu kononnya akan tetap menjadi milik mereka.

Namun berlainan pula dengan pendirian parti BN. Seperti diputuskan oleh mesyuarat Majlis Tertinggi (MT) UMNO Jumaat lalu, Biro Politik parti itu akan akan mengadakan mesyuarat dalam waktu terdekat untuk membuat keputusan sama ada BN akan bertanding dalam pilihan raya kecil tersebut. BN akan menimbang daripada pelbagai sudut sebelum membuat keputusan ini.

Dalam pada itu langkah SPR mengenakan syarat untuk tidak membenarkan lagi “pondok panas” ditempatkan berhampiran pusat mengundi, merupakan satu kaedah bijak bagi membawa kepada suasana tenteram dan mengelakkan kekacauan penyokong-penyokong parti yang terlalu taksub dan fanatik.

Mungkin wajar BN tidak menghantar calon untuk bertanding di PRK DUN Penanti ini. Biarlah parti pembangkang menang tanpa bertanding dan terus memegang kawasan dewan undangan negeri tersebut. BN tidak akan rugi sedikit pun. Ini bukanlah bermakna BN takut atau gentar. Banyak perkara lagi yang boleh Kerajaan/BN fikirkan dalam memacu dan membangunkan negara.

Kita sendiri sedia maklum tahun 2008 dan 2009 merupakan tahun pilihan raya kecil. Setiap kali pilihan raya akan menelan belanja yang sangat banyak. Wang ini boleh digunakan untuk perkara-perkara lain lebih-lebih lagi di zaman kegawatan ekonomi global pada masa kini.

No comments: