Thursday, April 16, 2009

'Kes ADUN Bukit Lanjan mainan wayang kerajaan Selangor'

SHAH ALAM 15 April _ Keputusan menawarkan kepada Elizabeth Wong supaya menyambung semula tugas sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Lanjan dan Exco setelah bercuti lebih dua bulan, dilihat sebagai permainan wayang kerajaan negeri dalam menangani isu moral melibatkan pemimpin mereka.

Ketua Pembangkang Negeri Selangor, Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo berkata, beliau telah menjangkakan tindakan itu bakal dilakukan sejak isu gambar separuh bogel wakil rakyat itu tersebar di Internet pada Februari lalu dan kini ia menjadi kenyataan.

Katanya, keputusan itu jelas menunjukkan kerajaan Selangor yang diterajui gabungan Pas, DAP dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) tidak konsisten dalam membuat sebarang keputusan lebih-lebih lagi jika melibatkan orang tertentu.

Beliau mengambil contoh kes di Bukit Selambau, bekas ADUNnya, V. Arumuggam dari PKR dibenarkan meletak jawatan kerana tidak tahan dengan ancaman kononnya beliau mahu melompat ke Barisan Nasional (BN) pada 9 Februari lalu dan pilihan raya kecil diadakan pada 7 April.

''Tetapi bagi kes Elizabeth ini kerajaan negeri tidak membenarkannya letak jawatan.

''Ini jelas mereka (kerajaan negeri) takut menghadapi pilihan raya kecil di Bukit Lanjan jika wakil rakyat tersebut dibenarkan berbuat demikian.

''Mereka akan membuat keputusan yang hanya memihak kepada mereka sahaja,'' katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Mohd. Khir menyatakan demikian ketika diminta mengulas mengenai keputusan mesyuarat Exco kerajaan negeri yang menawarkan kepada Elizabeth supaya menyambung semula tugasnya esok dan Elizabeth menerimanya menerusi satu kenyataan hari ini.

Mohd. Khir menambah, kerajaan negeri gusar untuk berhadapan dengan pilihan raya kecil kerana rakyat Selangor sudah sedar sejak lebih setahun memerintah tiada perubahan yang dibawa.

Sumber: Utusan Malaysia (16 April 2009)

***************************************

Kerajaan Selangor pimpinan Pakatan Rakyat ini benar-benar main wayang. YB Eli pula seolah-olah bermain tarik tali bagi menarik perhatian rakyat dan penyokong kononnya beliau teraniaya ekoran kes gambar separuh bogelnya itu. Namun jauh di sudut hati YB Eli, beliau sebenarnya tidak sanggup untuk meletak jawatan yang dahulunya begitu diidamkan dan sungguh berhempas pulas pula untuk mendapatkannya.

Jelas pakatan pembangkang ini takut untuk berhadapan dengan pilihan raya kecil sekali lagi di Bukit Lanjan sementelahan menyedari bahawa mereka tidak banyak membawa perubahan kepada Negeri Selangor meskipun sudah setahun bertakhta. Mereka khuatir dengan kebangkitan rakyat dan perubahan tampuk pimpinan Kerajaan sekarang ini.

No comments: