Monday, April 27, 2009

Kaji semula kaedah bantu orang miskin



Gambar: Utusan Malaysia (27 April 2009)

***************************************

Jabatan Kebajikan Masyarakat memang wajar mengkaji semula kaedah pemberian bantuan kepada golongan miskin selaras dengan kehidupan realistik pada masa kini. Ini kerana kemudahan seperti televisyen dan peti sejuk yang ada di setiap rumah bukanlah sesuatu yang boleh dianggap sebagai barang mewah. Barang-barang ini merupakan suatu keperluan dan sebagai sumber maklumat serta hiburan.

Begitu juga dengan kaedah yang perlu difikirkan dalam memberi bantuan kepada golongan kurang berkemampuan yang memiliki kereta atau motosikal. Kajian untuk golongan ini harus dibuat dengan teliti dan sedalam-dalamnya agar semua pihak mendapat pembelaan yang sepatutnya.

Pada pendapat saya eloklah JKM memberi bantuan kepada golongan yang benar-benar daif terlebih dahulu dan kemudian dipanjangkan kepada golongan miskin atau kurang berkemampuan tahap yang lain. Ini bagi memastikan pengagihan bantuan kerajaan benar-benar telus dan sampai kepada sasaran serta turut mengambil kira aspek rasional gaya hidup pada masa sekarang.

No comments: