Wednesday, October 29, 2008

BISIK-BISIK AWANG SELAMAT

PENGGUNA sudah tentu menyambut baik langkah pasar raya besar di negara ini menurunkan harga barangan keperluan mulai semalam.

Malah, premis-premis lain termasuk kedai runcit wajar mengikut jejak langkah tersebut memandangkan penurunan ketara harga minyak sekarang.

Jika ketika harga minyak melambung, para peniaga mudah menaikkan harga barangan, kini sudah sampai masanya mereka menurunkannya semula. Ini kerana sebarang kenaikan kos telahpun berkurangan semula ekoran penurunan harga minyak mentah dunia, yang memberi kesan langsung kepada harga runcit minyak di pasaran tempatan.

Adalah lebih wajar serta lebih berhemah jika para peniaga sendiri yang menurunkan harga jualan barangan tanpa perlu diasak terlebih dahulu oleh pelbagai pihak termasuk pengguna supaya berbuat demikian.

Langkah itu menjadi lebih penting memandangkan pemantauan kerajaan terhadap harga barang terhad kepada barang-barang kawalan sahaja.

Peranan pengeluar, pembekal dan persatuan pengguna juga penting dalam memastikan harga barangan sering mengambil kira kos pengeluaran semasa.


Awang – Masuk kedai terpilih.

Sumber: Utusan Malaysia (29 Oktober 2008)

No comments: