Monday, October 13, 2008

Shah Rukh Khan dapat gelaran 'datuk'


Saya sungguh tidak bersetuju dengan kerajaan negeri Melaka yang akan mengurniakan gelaran Datuk kepada Shah Rukh Khan. Saya pasti ramai lagi yang sekepala dengan saya. Apakah sumbangan yang telah diberikan oleh SRK kepada Malaysia? Kalau setakat beliau sering melancong ke Melaka dan telah membuat penggambaran filem One Two Ka Four hampir tujuh tahun lalu menjadi alasannya, pada saya ia tidak begitu realistik dan munasabah.

Memang tidak dinafikan saya sebenarnya minat 'giler' dengan SRK. Dialah aktor idola saya. Malah VCD/DVD filem-filem lakonan beliau banyak menjadi koleksi saya. Namun bila bercakap perihal pemberian 'Datuk' ini saya amat tidak sokong.

Kalau kita terlalu mudah memberi gelaran 'Datuk' atau apa-apa gelaran lagi kepada orang luar yang mana sumbangan atau jasanya terlalu sedikit atau sehalus kuman, pada saya seolah-olah kurniaan itu mudah untuk diberi dan murah kualitinya. Maknanya semua orang boleh dapat gelaran itu. Bagi saya gelaran itu nilainya terlalu besar dan perlu diperhalusi dengan memberi kepada orang yang benar-benar layak sahaja.

Sebenarnya masih ramai rakyat Malaysia yang layak dan telah memberi sumbangan yang jitu kepada negara dalam pelbagai bidang seperti sukan, pendidikan dan banyak lagi.

No comments: