Friday, October 24, 2008

Selangor dibidas kemiskinan naik 30%

SHAH ALAM 23 Okt. - Ketua Pembangkang, Datuk Seri Dr. Mohd. Khir Toyo hari ini membidas tindakan kerajaan negeri menaikkan Pendapatan Garis Kemiskinan (PGK) dari RM731 kepada RM1,500.

Menurutnya, langkah berkenaan menyebabkan peningkatan kadar kemiskinan sebanyak 30 peratus di Selangor.

Mohd. Khir berkata, walaupun kenaikan PGK itu dilihat baik, ia tidak berlaku seperti mana yang diharapkan ekoran tiada usaha untuk menangani masalah kemiskinan dilakukan oleh kerajaan negeri.

"PGK naik, tetapi gaji tidak naik. Saya rasa ada pegawai Menteri Besar tergolong dalam kumpulan ini termasuklah guru-guru di Sekolah Agama Rakyat (SAR) yang mana gaji mereka tidak dinaikkan," katanya.

Mohd. Khir (BN-Sungai Panjang) berkata demikian ketika membahaskan bajet pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di sini hari ini.

Dalam pada itu, Mohd. Khir turut mempersoalkan bajet kerajaan negeri kali ini yang disifatkannya tidak memberi tumpuan menjaga kebajikan rakyat termasuk mengurangkan kemiskinan.

Menurutnya, bajet berkenaan menumpukan tidak sampai 10 peratus janji kepada rakyat seperti mana yang dinyatakan oleh kerajaan negeri sebelum ini.

Katanya, antara yang disentuh hanyalah Tabung Wawasan Anak Selangor (Tawas), bekalan air percuma 20 meter padu pertama, hadiah anak masuk ke universiti dan Tabung Mesra Usia Emas.

Bagaimanapun, lebih 20 janji lagi dalam manifesto yang dibuat pada pilihan raya umum lalu tidak dinyatakan dalam bajet kerajaan negeri.

Sumber: Utusan Malaysia (24 Oktober 2008)

******************************************

OH PKR! MANA JANJI-JANJI MANISMU?...APA DAH JADI DENGAN MANIFESTO PRU12 LALU?

No comments: