Thursday, April 3, 2008

APA TUJUAN HIDRAF NI!!!

HINDRAF (Hindu Rights Action Force) atau singkatan bagi Pasukan Tindakan Hak Asasi Hindu dengan berani telah melanggar perintah mahkamah untuk meneruskan perhimpunan mereka pada 25 November lalu. Beribu-ribu penyokong kumpulan itu telah berhimpun sejak 6.30 pagi berhampiran kompleks beli-belah Berjaya Times Square untuk berarak ke Suruhanjaya Tinggi British di Jalan Ampang untuk menyerahkan petisyen mengenai dakwaan kononnya masyarakat India di Malaysia telah dipinggirkan dari pelbagai bidang. Perhimpunan haram tanpa permit yang diketuai oleh beberapa orang peguam antaranya P.Uthayakumar dan S.Ganapathi Rao itu telah mengakibatkan beberapa rusuhan dan tindakan ganas para penyokong terhadap anggota polis hingga menyebabkan kecederaan serta kerosakan harta benda awam .

Malah ada pula yang bertindak membaling batu dan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap polis yang meminta agar mereka bersurai demi keselamatan diri sendiri dan orang awam. Akibat kedegilan mereka, pihak polis terpaksa menggunakan sedikit kekerasan iaitu dengan melepaskan gas pemedih mata dan bom air, namun amaran tersebut tetap tidak diendahkan mereka. Tindakan mereka menganjurkan perhimpunan ini sedikitpun tidak mendapat sokongan rakyat. Ini kerana perjuangan sempit mereka tidak melalui saluran yang betul dan hanya menyebabkan keadaan menjadi huru-hara dan menimbulkan kebimbangan rakyat. Rakyat menjadi takut untuk keluar rumah kerana memikirkan faktor keselamatan. Banyak kompleks beli-belah dan kedai-kedai terpaksa ditutup pada hari tersebut dan menyebabkan kerugian yang bukan sedikit kepada para peniaga. Sekatan jalan raya pula telah mengakibatkan kesesakan lalu lintas teruk yang mengundang kemarahan dan keberangan orang ramai terhadap misi kotor HINDRAF yang cuba menimbulkan sentimen perkauman ini.

Pemimpin HINDRAF telah menggunakan sentimen agama dan perkauman iaitu menegaskan kaum India dan agama Hindu tertindas di negara ini dan mundur tanpa diberi hak sama rata dengan kaum-kaum lain. Kononnya juga telah berlaku pembersihan etnik kaum India di Malaysia! Pembohongan dan fitnah yang cukup besar! Ia bukan sahaja memburukkan nama dan imej Malaysia di luar negara malah telah menarik perhatian dan campur tangan negara-negara luar, khasnya India dalam hal ehwal dalaman Malaysia. Walau bagaimanapun Kerajaan Malaysia bijak menangani kemelut ini. Mereka yang bersalah telah ditangkap dan didakwa di mahkamah. Di samping itu, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) juga telah digunapakai demi menjaga keharmonian dan kestabilan negara.

No comments: