Thursday, April 3, 2008

RUSUHAN BUKAN BUDAYA MALAYSIA

Tragedi rusuhan yang dilakukan oleh penyokong parti PAS anjuran Gabungan Pilihanraya Bersih & Adil (BERSIH) di Batu Burok dan Jalan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu pada malam 8 September lalu wajar dikutuk dan dikecam oleh seluruh rakyat Malaysia. Imej Malaysia yang sebagai sebuah negara yang aman dan harmoni kini telah tercalar dek kerana perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab dan bertindak tanpa kawalan perasaan. Pengikut parti pembangkang itu dengan berani telah merusuh dan bertindak agresif terhadap anggota polis setelah diarahkan bersurai daripada menghadiri perhimpunan politik secara haram tanpa permit. Perhimpunan yang dihadiri oleh kira-kira 500 orang itu telah menyaksikan seramai tujuh orang termasuk empat anggota polis telah tercedera akibat dipukul oleh perusuh dengan pelbagai objek tajam seperti besi, batu, kayu dan botol kaca. Malahan mereka turut melontarkan bom Molotov ke arah anggota keselamatan kerana enggan bersurai. Tindakan agresif penyokong parti tersebut telah menyebabkan pihak polis mengeluarkan senjata dan melepaskan tembakan bagi mempertahankan diri.

Perbuatan perusuh-perusuh berkenaan bukan hanya boleh mengakibatkan kecederaan kepada anggota keselamatan dan orang awam tetapi juga mereka turut mengambil kesempatan merosakkan harta benda awam dengan mencabut pokok-pokok hiasan, pasu bunga dan menumbangkan lampu isyarat. Lebih dahsyat lagi, ada yang telah membakar bendera Jalur Gemilang! Kelakuan yang sungguh biadap ini seakan-akan menghina negara sendiri. Perbuatan yang tidak bermaruah dan sungguh mengaibkan. Wajarlah mereka ditangkap dan diberi kaunseling agar lebih tahu berbudi, menghormati dan menyayangi tanahair sendiri. Perbuatan yang ditonjolkan perusuh-perusuh ini adalah merupakan tindakan yang tidak berbudaya. Walaupun ketika itu kemarahan mereka begitu meluap-luap namun mereka seharusnya bersikap lebih sabar dan tenang. Ini kerana terdapat saluran tertentu untuk dinyatakan pendapat dan perasaan mereka, bukannya dengan melakukan tindakan yang membabi-buta tanpa menghiraukan aspek-aspek keselamatan diri, orang awam dan memusnahkan harta benda awam yang melibatkan kerugian bukan sedikit.

Namun begitu, insiden ini telah menarik minat pembangkang untuk memprovokasi dan mensensasikan keadaan. Mereka mula menguar-uarkan bahawa Kerajaan bertanggungjawab terhadap insiden tersebut. Kononnya Kerajaan telah mengarahkan pihak polis untuk bertindak ganas sedangkan realitinya para penyokong mereka yang telah menghuru-harakan perhimpunan, bersikap degil dan keras kepala. Perintah bersurai diarahkan secara baik namun mereka masih tidak berganjak bahkan semakin bertindak agresif.

Walau apapun dakyah dan taktik yang dicanangkan oleh pihak pembangkang, Kerajaan masih tetap kukuh dan mampu memelihara rakyat daripada anasir-anasir jahat dan tidak diingini. Kredibiliti Polis DiRaja Malaysia (PDRM) dalam memerangani jenayah dan mewujudkan kestabilan serta keamanan juga masih disanjung tinggi dan dipercayai oleh seluruh lapisan rakyat. Waima rakyat Malaysia sendiri tidak sukakan keganasan dan mengutuk tindakan mereka yang tidak bertanggungjawab dalam insiden tersebut. Ditegaskan di sini bahawa demonstrasi tidak aman seperti rusuhan bukanlah budaya rakyat Malaysia. Kita patut berbangga kerana terkenal di persada dunia sebagai sebuah bangsa yang berhemah tinggi dan baik budi pekerti.

No comments: