Thursday, November 27, 2008

'Ikan rakyat biasa' mahal


KUALA LUMPUR - Sudahlah kalangan peniaga begitu liat menururnkan harga barangan walaupun harga minyak telah lima kali turun, perangai yang sama juga 'dicontohi' peniaga ikan.

Malah tinjauan Kosmo! mendapati harga ikan-ikan tertentu terutama yang membabitkan 'ikan-ikan yang dimakan rakyat biasa'seperti cencaru, selar dan kembung melambung harganya.

Jika dahulu alasan yang diberikan kerana harga minyak naik, namun kini mereka mencari alasan lain pula termasuk faktor bulan mengambang menyebabkan tangkapan berkurangan.

Bukan mahu menakutkan mana-mana pihak, namun itu realitinya. Tinjauan di beberapa pasar utama di seluruh negara mendapati rata-rata ikan mengalami kenaikan harga dan sesetengahnya sehingga 50 peratus.

Malah jangan harap pelanggan akan membeli ikan kembung berharga RM6 sekilogram seperti yang dapat dinikmati setahun lalu sebaliknya kini telah melambung sehingga RM12 sekilogram.

Peniaga ikan menuding jari kepada pemborong kerana didakwa meletakkan harga yang tinggi manakala pemborong pula menyalahkan pembekal.

Pembekal pula menyalahkan nelayan dan nelayan mendakwa faktor bulan mengambang punca bekalan semakin susut sejak kebelakangan ini.

Apa pun, kenaikan harga ikan ini didakwa terburuk berlaku sepanjang 10 tahun kebelakangan ini dan akibatnya permintaan terhadapnya semakin menurun mendadak termasuk di kalangan peniaga kedai makan.

Sumber: Kosmo Online (27 November 2008)

***************************************

Inilah karenah-karenah peniaga-peniaga yang terlalu tamakkan keuntungan. Mereka masih lagi liat untuk menurunkan harga barang meskipun harga minyak petrol dan diesel telah lima kali mengalami penurunan. Pelbagai alasan diberi dan saling menyalahkan antara pihak yang lain.

Beban rakyat dalam menghadapi kemelut krisis ekonomi tidak diambil peduli. Sewajarnya pihak atau agensi-agensi yang berkenaan meningkatkan pemantauan dan menguatkuasakan undang-undang yang lebih khusus perihal isu ini.

1 comment:

mySacRedHeaRt said...

biaser la nih bile arge petrol turun macam2 alasan la peniaga2 nie..yg peliknyer kuih yg dijual kt gerai tepi2 jalan ni still lg
1 biji 40sen, kalo beli 5 biji rm2 jugak (same jugak matematik nyer)

kalo dulu 1 biji 35sen, 3 biji rm1 (jimat 5sen)

patutnya kalo beli 5 biji rm 1.8 le baru la ader disc kalo beli byk...rasernye peniaga2 ni mmg kene g kursus maths ni...