Thursday, November 13, 2008

Nazri : Enam hakim kanan `memang dipecat’

KUALA LUMPUR 13 Nov. - Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz berkata, bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas dan lima hakim kanan yang lain `sememangnya’ dipecat.

Menurutnya, beliau kesal dengan kesilapannya semasa menjawab satu soalan mengenai pembayaran ex-gratia kepada bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abbas dan lima hakim kanan yang lain, di Parlimen baru-baru ini.

Katanya, kenyataan beliau mengenai kemungkinan kesemua hakim tersebut telah dipecat 20 tahun lalu adalah tidak benar, sebaliknya sememangnya mereka telah dipecat namun mereka masih menerima bayaran pencen atas dasar ganti rugi sejak itu.

"Saya telah menemui surat daripada Yang Dipertuan Agong ketika itu yang menulis kepada Ketua Setiausaha Negara masa itu meminta dibayar pencen kepada mereka walau dipecat.

``Surat ini tiada siapa yang tahu. Tetapi saya kesal dengan kenyataan saya di Parlimen... saya tidak ada fakta mencukupi ketika menjawabnya, saya kata 'mereka mungkin dipecat'.

"Itu tidak benar. Saya mahu katakan memang mereka dipecat tetapi mereka masih terima pencen," katanya di lobi Parlimen hari ini. - Utusan.

********************************

Citra Adora:

Kenyataan yang cukup jelas dan berfakta sahih daripada Datuk Seri Mohamed Nazri mengenai pembayaran pencen kepada enam hakim kanan yang dipecat suatu waktu dulu.

Jangan ada lagi pihak yang mempertikaikan isu ini. Kerajaan telah menimbang tara dari pelbagai sudut dengan membuat keputusan untuk membayar ex-gratia ganti rugi kepada mereka. Keputusan yang menyenangkan semua pihak.

No comments: