Wednesday, November 19, 2008

Media Indonesia anggap kerajaan Malaysia responsif

Jakarta 19 Nov. – Sebuah akhbar perdana tempatan menyifatkan kerajaan Malaysia cukup responsif kerana menurunkan harga minyak sebanyak lima kali dalam tempoh empat bulan.

Berita utama Media Indonesia melaporkan penurunan harga runcit bahan bakar itu berikutan kejatuhan harga minyak mentah di pasaran dunia merosot di bawah paras AS$60setong.

Akhbar itu menyatakan tindakan pemerintah Indonesia untuk menurunkan harga bahan bakar agak "lamban" atau perlahan.

Indonesia mengumumkan untuk menurunkan harga minyak petrol sebanyak 500 rupiah atau kira-kira 18 sen berkuat kuasa 1 Disember depan. – Utusan.

*****************************************

Respon dari akhbar Indonesia ini telah meningkatkan imej kerajaan Malaysia sebagai sebuah pentadbir yang baik dan popular. Penurunan harga minyak sebanyak lima kali dalam tempoh empat bulan menunjukkan kerajaan begitu peka dalam membantu menangani beban rakyat.

Bagi saya inilah rentak sebuah kerajaan yang popular di mata rakyatnya. Bijak mengendali sebarang krisis yang timbul dan begitu mengambil kira kepentingan rakyat melebihi kepentingan peribadi. Setiap kata dikota dan bukannya janji hanya tinggal janji seperti janji-janji manis pihak pembangkang di negeri-negeri yang telah ditawannya. Lihatlah, hingga kini 'gula-gula' yang ingin diberi ketika berkempen untuk PRU 12 masih tiada apa-apa. Bak kata orang, habuk pun tarak...

No comments: